
Na pomysłowość dzieci nie można chyba narzekać – bez dwóch zdań – są zdolne do niemal wszystkiego, ale co zrobić, żeby najlepsze pomysły rzeczywiście były dla nich dobre. I jak pobudzić młodzież do naprawdę kreatywnych działań?
W czerwcu 2017 r. nauczyciele Gdańskich Szkół Autonomicznych podjęli wyzwanie i przystąpili do szkolenia w ramach projektu
„Kreatywni i innowacyjni uczniowie konkurencyjni na rynku pracy”
97 pedagogów wzięło udział w kursie kształcenia w zakresie metodyki nauczania twórczego myślenia i postawy oraz konstruowania zadań grupowych wspierających rozwój pomysłowości uczniów.
Siedmiu trenerów przeprowadziło z nimi grupowe zajęcia w dwóch 3-dniowych cyklach (czerwiec, sierpień) zgodnie ze schematem pioniera psychologii społecznej i psychologii pracy Kurta Lewina – co już samo w sobie dawało gwarancje komfortowej pracy i samopoczucia. Po zakończonych zajęciach test ewaluacyjny wykazał znaczący wzrost wiedzy uczestników. Analiza jednoznacznie wykazała, że takie metody pracy (jak m.in. ćwiczenia grupowe, dyskusje, psychozabawy, gry, scenki, ćwiczenia twórcze) we wszystkich dziedzinach ujętych w programie szkolenia przyniosły zamierzone efekty.
Wysoki też okazał się poziom zadowolenia z jakości pracy samych trenerów. To dzięki nim uczestnicy szkolenia poznali konkretne narzędzia i metody sprzyjające twórczemu myśleniu i pobudzające do takiego myślenia uczniów. Nauczyli się też kreatywnie rozwiązywać problemy w grupie, co w pracy nauczyciela ma ogromne znaczenie.